Deel 21

23 augustus 2003, Halmstad

Vanaf Vänersborg is het nog 58 mijl via het Trolhätte kanaal en Göta Alv naar Göteborg. Nu nog maar 6 sluizen te gaan om de laatste 43,8 meter hoogte ten opzichte van zeeniveau af te dalen. Via een driedubbele sluis bij Trolhätte zakken we meer dan 24 meter( 8 meter per sluiskolk) en krijgen ook een tegenligger in de sluis want er wordt hier van twee kanten tegelijk geschut. We meren af in Kungsälv, een klein plaatsje zo´n 10 mijl vóór Göteborg. Van Duitse zeilers hebben we gehoord dat het een lief haventje heeft met een heel smalle en ondiepe toegang. Dat laatste klopt. De dieptemeter loopt van 3 meter in een paar seconden terug naar 1.2 meter en wij meteen in de achteruit. Dan nog eens proberen met Rens op de punt. De bodem is vol begroeid met waterplanten die de dieptemeter van slag brengen en heel langzaam varend bereiken we toch het haventje.

We vinden het helemaal niet erg dat we de sluizen en kanalen nu hebben gehad en weer richting zee gaan. Het is leuk om een keer via de kanalen dwars door Zweden te varen.
Het gebeuren in de sluizen is anders dan we gewend zijn en toch wel een aparte ervaring maar 64 sluizen is net een beetje teveel van het goede, vinden wij. Misschien ook wel omdat we de pech hadden dat we op de meren tussendoor niet of nauwelijks hebben kunnen zeilen wegens gebrek aan wind. Twee weken accu’s laden met het “ijzeren zeil” is dan erg lang voor zeilers. 

We bezichtigen eerst de overblijfselen van het in Kungsälv strategisch gelegen fort en gaan aan het begin van de middag door naar Göteborg waar we afmeren in de overvolle haven Lilla Bommen in het centrum van de stad. Het is groot feest in de stad want vandaag wordt het zomerseizoen afgesloten. Op een haventerrein aan de overkant is een groot gebeuren gaande met levende muziek, speedbootraces, motorraces, halfpipe demonstraties en streetdance.
We lopen daar een aantal uren rond en vermaken ons prima. Tot 01.00 uur worden we in de haven gebombardeerd met levende muziek van 4 kanten: drie locaties met optredende bandjes en één feestje op een van de boten in de haven met heel veel jongelui. Het is heel gezellig en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we weinig tot geen echte overlast ervaren ondanks het feit dat er behoorlijk wordt gedronken. De dag erop loopt de haven snel leeg en herinnert nog slechts een hoop afval aan het feest van de dag en avond ervoor.

Göteborg is geen bijzondere stad maar komt wel met een vriendelijke sfeer op ons over. In het centrum zien we een schitterende tentoonstelling van originele foto’s (1 bij 1,5 meter groot) van Yann Arthus-Betrand: “The earth from the air”.  We blijven er twee dagen om verder rond te kijken en te fietsen. 

Vanaf Göteborg zeilen we op dinsdag met een zonnetje en wind rond de 10 knopen naar Varberg door het laatste stuk scherengebied van deze reis. Er is een weersverandering op komst en we proberen nu wat mijlen te maken. Voor ons gevoel zijn we nu toch wel een beetje aan de terugreis begonnen. ‘S avonds begint het hard te waaien en valt er veel regen. We blijven een dag liggen. Het weer voor de komende dagen voorspelt niet veel goeds. Alleen donderdag lijkt nog enigszins redelijk met wind rond 5 beaufort en regenbuien. Vrijdag en zaterdag worden echt slecht met wind rond bft 7 en regen. Het wordt een heel snelle tocht van zo’n 43 mijl naar Halmstad met een gemiddelde snelheid van 7,2 knopen. De zee is rommelig met golven tot 2,5 meter hoog die van alle kanten komen. In aanvang regent het niet maar krijgen we regelmatig een warme zeewaterdouche als de punt van de boot zich in de golven graaft. De laatste anderhalf uur neemt de wind toe tot rond de 22-23 knopen(bft 6) en regent het onophoudelijk.

Onze herinneringen aan deze dag zijn heel tegenstrijdig. Win vond het niks en Rens heeft ervan genoten.

We blijven nu twee dagen liggen, doen de was, kuisen de boot en gaan zondag waarschijnlijk verder richting Helsingborg aan het begin van de Sont.

 

Héé,héé

.

Sluis Trolhatten

 

Terug naar het overzicht