Deel 16

1 juli 2003, Helsinki

Op donderdag 26 juni vertrekken we na een verblijf van bijna 14 dagen weer uit St. Petersburg. Na een laatste controle in het Amerikaanse ziekenhuis krijgen we groen licht voor vertrek. Rens voelt bij plotselinge bewegingen nog wel dat hij zich gedeisd moet houden en ook hoesten is geen pretje. Goed beschouwd is alles, hoe pijnlijk ook, met een sisser afgelopen.

Voor we echt Rusland kunnen verlaten, moeten we eerst nog even door de douanetoestand heen, nu in omgekeerde volgorde. Dit alles ervaren we als “niet vervelend”, want tijdens onze tocht naar de 1e douanepost krijgen we een prachtige luchtshow door straaljagers te zien. Midden op het water zitten we eerste rang. Prachtig. De eerste 15 mijl richting Haapasaari in Finland hebben we de weinige wind die er staat tegen. Maar daarna draait ie een beetje en wordt ook wat sterker. Het wordt een heerlijke zeilnacht. Het rood van de ondergaande zon blijven we tot zonsopkomst zien, dus het wordt niet echt donker. Daarnaast is de wind lekker zwoel. Vroeg in de ochtend komen we in Haapasari aan. Een piepklein eilandje maar daar kunnen we ons wél inklaren. En ondanks het optimaal genieten in de Baltische staten en Rusland is het toch wel heerlijk dat we weer eens zonder handen en voeten kunnen communiceren.  Haapasaari is schattig maar de voorzieningen zijn minimaal. Binnen een halfuur zijn we het rondgelopen en besluiten we onze weg toch maar te vervolgen. Er moeten hoog nodig wat “grote stukken” gewassen worden en volgens de pilot kan dat in het 15 mijl verderop gelegen Kotka. Het is prachtig weer en er staat een lekkere wind. Aangezien we van dit gebied geen gedetailleerde kaart hebben en nog even moeten wennen aan het eilandjes en rotsgebeuren zeilen we niet vol getuigd. De Finnen zijn niet scheutig met hun betonning, maar daar waar nodig, is er altijd een waarschuwing, meestal in de vorm van een cardinale ton (geeft aan of het veilige vaarwater aan de noord-, oost-, zuid- of westzijde ligt).

Na een hele dag wassen te hebben gedraaid gaan we per fiets Kotka verkennen. Een niet onaardige plaats, maar na St. Petersburg valt het toch erg in het niet. Na 2 dagen vinden we het tijd worden richting Helsinki te gaan. Een heerlijke maar bewolkte zeildag volgt. Onderweg constateren we ondanks het lichte weer een vervelende speling op het roer bij bepaalde koersen. We  overnachten in Kabböle, weer een piepklein haventje op één van de vele eilandjes. Blijkbaar komen hier nooit passanten, want men kijkt heel vreemd op als we arriveren. Van liggeld willen ze dan ook niet horen. Vanaf het water zie je alleen maar bossen, maar als we ’s avonds nog even een wandelingetje maken, blijkt dat tussen al die bomen prachtige (vakantie) woningen staan. De volgende dag vertrekken we vroeg want we willen de ca. 50 mijl naar Helsinki in één dag overbruggen. De dag begint somber maar al snel verschijnt de zon om niet meer weg te gaan. De wind heeft echter een rustdag genomen. Het wordt een lange vervelende motordag. In Helsinki aangekomen kiezen wij voor één van de vele havens en vieren we onze aankomst met een etentje in het havenrestaurant. Lekker, maar heel weinig voor erg veel geld. Dat is behoorlijk slikken na het goedkope Oost-Europa. Finland is peperduur.

Nakemin

.

23 juni, Voorbereiding vertrek naar Finland

 

Terug naar het overzicht