Deel 9

Schiedam, 14 september 2012

 

De tocht van Hals naar Grenaa was vervelend. Geen wind en dus alles met het ijzeren zeil. De dag erna meteen door naar Ebeltoft, een toeristisch plaatsje met oude straatjes en  gebouwen. Belangrijker nog is dat er, volgens de Hamnguiden, vlakbij een golfbaan is.

Die informatie klopt en hoe! Het is, vinden wij, de mooiste baan die we deze sabbatical hebben gespeeld.

 

We vervolgen onze weg via Hou met haar moeilijke aanloop van de haven. De dag erop naar het hemelsbreed ca. 15 km verderop gelegen Brejning. Het weerbericht geeft zon voor Hou en massieve regenval voor onze bestemming. Dat kan niet kloppen!  Helaas klopt het wel. We vertrekken in de zon om twee uur later nog net meer water onder de boot te hebben dan erboven. Ook hier weer een prachtige golfbaan waar we ondanks ons amateurisme gewoon mogen spelen. De receptioniste vertelt met een glimlach op haar gezicht, nadat we hebben betaald, dat de 1e hole meteen een par 5 is van 495 meter.

Veel plezier!

 

Van Brejning naar Aero is helaas weer een lange tocht op de motor bij gebrek aan wind.

De dag daarna weer nauwelijks wind. We zijn het motoren helemaal zat, hijsen toch de zeilen en drijven met een gemiddelde snelheid van 1,5 tot 2,0 knopen naar Dyvig. Het blijkt een heel lief haventje te zijn met een prachtig in oude stijl herbouwd hotel. Alhoewel nog Denemarken is de voertaal voor het eerst in lange tijd weer Duits. Het aantal Duitse passanten is dan ook erg groot. Vlakbij is een golfbaan, waarvoor je in het hotel al tegen gereduceerd tarief de greenfee kan betalen. We worden door de taxi afgezet en laten prompt onze rugzak met IPad, telefoon etc in de taxi liggen. We lenen een telefoon van een van de clubleden en 45 minuten later wordt de rugzak alsnog bezorgd. Opluchting!

Met behulp van een buggy "lopen" we voor het eerst een volledige ronde van 18 holes op een zonovergoten dag.

 

Dan naar Damp, een voor ons volledig onbekende haven in Duitsland. Het blijkt een drukke vakantieplaats(Ostseebad) te zijn met heel goede voorzieningen vlakbij de haven. Voor een tussenstop een prima bestemming. Bij vertrek slepen we een medezeiler met motorpech buitengaats zodat die zeilend naar zijn thuishaven Kiel kan gaan om daar de motor te laten repareren. Zelf rollen we alleen de fok uit. De lucht ziet er erg dreigend uit en onze koers loopt dwars door een marine oefening door. Even later breekt het noodweer los. De marine breekt haar oefening af. De wind valt terug van 10 knopen naar 2 knopen om vervolgens binnen 30 seconden naar 28 knopen( bft 7) aan te trekken. De regen komt met bakken uit de lucht. Overal om ons heen zien we zeilen klapperen die moeten worden gereefd en worden fokken ingerold. Voor ons is de koers bezeild en wordt het een stormachtig afscheid van de Oostzee met een max. van 33 knopen wind en een snelheid van 8,2 knopen door het water. Winny maakt prachtige opnamen vanuit de kajuit. Voor Rens is het kicken aan de helmstok, zeker als in de Kielerfjord een 42 voets zeiljacht ons probeert in te halen en dat niet voor elkaar krijgt.

 

De 33km over het Kieler kanaal naar Rendsburg plakken we er maar aan vast en bevat geen bijzonderheden. De sluiswachters van Holtenau tonen wederom hun gebruikelijke onvriendelijkheid voor jachten en laten ons, volledig onnodig, zo'n anderhalf uur wachten voordat we geschut worden.

 

In Rendsburg hebben we onze laatste wasdag gepland van deze sabbatical en zo geschiedt. We blijven nog twee dagen extra liggen vanwege de weersverwachtingen. Liever hier wachten dan in Brunsbuttel of Cuxhaven. Helaas moeten we de hele Elbe af naar Helgoland toe motoren. Daar blijkt ook een kleine diesellekkage. Een koper ringetje is vervormd. Met veel geduld en fijn schuurpapier wordt de ovaal weer een cirkel en is het probleempje opgelost!?

 

Van Helgoland naar Norderney is een prachtige zeildag. Twee dagen later naar Lauwersoog verschrikkelijk. De wind op de kop, stroom tegen en hoge golven van de harde wind van de dag ervoor, daar weer dwars op. Alleen de laatste 10 mijl van de 60 mijl die dag kunnen we zeilen. Tot overmaat van ramp is de snackbar net aan de schoonmaak begonnen. Dus geen broodje kroket waar we al drie maanden naar uit hebben gezien!

 

De volgende dag wordt nagenoeg geen wind verwacht. Om 70 mijl over zee te motoren naar Vlieland zien we niet zitten. We gaan binnendoor en overnachten in Leeuwarden. Als we  's-ochtends de motor starten komt deze niet op toeren en slaat af. Ontluchten helpt niet. We bellen met de importeur voor de dichtstbijzijnde dealer. Die hebben we om 09.30 uur aan de lijn. Om 12.00 uur kunnen we weer op weg. Hulde aan Abma jachtwerf in Sneek. Het probleem bleek dat eerdergenoemde koperen ringetje te zijn. Het lekte geen dieselolie meer maar de motor kon er wel lucht langs inzuigen.

 

Na een dagje Harlingen zeilen we naar Hindeloopen voor een etentje in ons geliefde restaurant " de drie harinkjes".

Op donderdag 8 september starten we voor de laatste etappe naar Medemblik. We hadden vooraf al afgesproken te zeilen, wat er ook aan wind zou staan. Gelukkig is er wind, al is het soms maar 4 of 5 knopen. We mogen gelukkig kruisen. Dan maken we zelf nog wat extra wind door de bootsnelheid en duurt het lekker lang.

 

In de volgende drie dagen zien we bijna iedereen uitvaren om van het mooie weekend te genieten. Bij ons lopen de zweetdruppels in de ogen omdat we de boot na 4 maanden intensief gebruik van binnen en buiten een grote schoonmaakbeurt geven. Tussendoor maken we nog een rit naar Schiedam en terug om de helft van de spullen thuis te brengen.

 

Hartelijke groeten aan iedereen die ons heeft gevolgd.

 

Het was goed.

 

Reacties: winny@touchofwind.nl


                                

                                                                                                                     Hebt u ook een groene? 

 

                                  

                                                                                                                  Karakteristiek hotel in Dyvig 

                                 

                                                                                              Het is ook in augustus niet altijd mooi weer 

                                 

                                                                                                                    Lange Anna op Helgoland 

                                 

                                                                                                                    En weer terug in Medemblik! 

Terug naar het overzicht