Deel 2

01-06-2012, Rendsburg

Vanuit Makkum varen we de volgende dag naar ons geliefde Vlieland. Het is weer prachtig zeilweer en we genieten volop. We fietsen het eiland rond, bezoeken de nodige terrassen en werken aan de techniek van het chippen.
Het plan is voor de Pinksterdagen te vertrekken. We willen noord naar Noorwegen, noordnoordoost naar Thyboron of noordoost de Duitse Bocht door. Raad eens: de wind waait uit het noorden tot noordoosten en zuidelijk van Noorwegen kracht 5 tot 6 met uitschieters naar 8 tot 9. We blijven dan ook een paar dagen extra liggen. Voor de dinsdag na Pinksteren ziet het eruit of er een zeilbaar gaatje valt. De wind draait naar noordwest, kracht 4 tot 5 afnemend 2 tot 3 in de nacht en toenemend naar 4 tot 5 op woensdag. Dat betekent vertrekken, samen met Trudy en Wim van de Julia die voor 3 maanden op reis zijn. Tot de ton Elbe 1 aan de monding van de Elbe is het ca. 130 mijl varen. Dat is 26 uur zeilen met een gemiddelde van 5 knopen. Op woensdag is het om 15.00 uur laag water bij Elbe 1. We vertrekken dus om 13.00 uur op dinsdag om op de Elbe de stroom mee te hebben.
Wij hebben, om jullie aardrijkskunde op te halen, achtereenvolgens de eilanden Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog, Rottumerplaat, Borkum, Juist, Norderney, Baltrum, Langeoog, Spiekeroog en Wangerooge achter ons aan de horizon zien verdwijnen.
Het blijkt fantastisch zeilen. Een heldere nacht, inderdaad noordwestenwind rond de 12 knopen op het eind toenemend naar 15 knopen. De voorspelde terugval naar kracht 2 tot 3 komt er wel maar duurt maximaal een half uur. Trudy en Wim die achter ons varen noemen ons toplicht net de Ster van Betlehem die ze in de nacht alleen maar hoeven te volgen. Onze schepen blijken een exact gelijke snelheid te varen. We hebben nu een luxe probleem. We zijn rond 10.00 uur en dus "veel te vroeg" bij de Elbe. Het eerste deel is nog bezeild met de wind plat van achteren, daarna gaat de motor bij en rollen we de fok in. De tocht over de Elbe naar Brunsbuttel duurt in totaal tot zes uur 's- avonds tegen drie knopen stroom in.
Ter vergelijking: de boot vaart ca. 6 knopen. Met stroom mee worden dat er 9. Met stroom tegen zijn dat er nog maar 3, en doe je er dus drie keer langer over dan gepland.
Moe maar voldaan, we hebben de volledige 31 uur zelf moeten sturen omdat we de stuurautomaat en windvaan niet goed werkend kregen, meren we af achter de sluis in het Kieler Kanaal. Om 22.00 uur liggen we op bed en slapen bijna het klokje rond.
De 65 km naar Rendsburg over het kanaal de volgende dag zijn ontspannen maar wel erg nat. We ervaren de eerste regen van onze sabbatical.
Vandaag de was, de boot kuisen, foerageren en besluiten langs welke route we naar het noorden zullen gaan.

Wordt vervolgd

 

.

 

Terug naar het overzicht